رواية تبدلت حياتي الفصل السادس 6 بقلم نورا هاني – مدونة كامو


رواية تبدلت حياتي الفصل السادس 6 بقلم نورا هاني

رواية تبدلت حياتي الجزء السادس

رواية تبدلت حياتي البارت السادس

تبدلت حياتي
تبدلت حياتي

رواية تبدلت حياتي الحلقة السادسة

مروان وليل
مروان : ساعه عشان ترد
ليل : عايز ايه يا رخم مش وقتك
مروان : انت تعرف مليكه منين ؟
ليل : صحبة مراتي ومعرفه قديمه ليه ؟
مروان : انا العريس
ليل : عريس ايه ؟
مروان: عريس مليكه اللي حضرتك هتقعد معاه
ليل : وانت عرفت منين ؟
مروان : مش لازم تعرف ، المهم لازم اروح واهلها يوفقوا عشان كده انت هتيجي معايا
ليل : طب تمام غاير امته ؟
مروان : بكرا بليل
ليل : تمام هكلمك بكرا
😂قالت مريم 😂
وصلت البيت انا ومحمد ولقيت مليكه مع اطفالي بيتفرجوا علي فلم بيحكي عن الغدر من اقرب الناس لاء وايه مليكه اللي بتشرح الفلم لاطفالي
مليكه : وبعد ما خد حقو منها رماها ، رمه اختوا ف الشارع
مريم : عااااااا انتي بتقولي ايه !
مليكه : مريم اهلا يحببتي ، كنت بشرحلهم الفلم بس
مريم : وقت النوووم ، يحي، ملك علي الاوضه حالاً
ملك ويحي : حاضر يماما
بعد مدخلت ولادي
مريم بعصبيه: اذاي تفرجي عيالي علي الحاجات دي ، دول اطفال
مليكه : انتي بتتعصبي عليه ؟
مريم : انا مش متعصبه ، دول اطفال اذاي تعملي كده ، يووو انا هدخل اشوف اللي عملتي
دخلت وسمعت حوار بين اطفالي
ملك : يحي انت ممكن فيوم احتجلك ومتكنش معايا ؟
يحي : متخافيش يملك ده تمثيل ذي ما خالتو مليكه قالت
ملك : طب انا لو عملت كده هتعمل ايه ؟
يحي : انا واثق انك مش هتعملي كده انا اخوكي وسندك يحببتي
مريم فسرها : الحمد لله العيال متأثرتش بلكلام الفارغ ده
مريم : السلام عليكم
الاطفال : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
مريم : اطفالي صحيين لحد دلوقتي ؟
يحي : اه يماما بس ممكن طلب؟
مريم : اتفضل
يحي : انا قربت اخلص سته ابتدائي ، متقوليش عني طفل
مريم : حبيبي الام بتشوف عيلها اطفال مهما كبروا ، ها لوكه عامله ايه فدروسها ؟
يحي : الحمد لله اختي شاطره وذي العسل
مريم : يارب ديماً يحبيبي ، يالا كل واحد علي سريرو ومننساش سورة الملك
يحي وملك : قرئناها
مريم : بجد !
يحي : الاحسن نقراء سورة الملك بعد العشاء عشان لو نعسنا منمشي من غير منقولها
مريم : حقيقي فخوره بيكوا
فنفس الوقت
محمد : متزعليش من مريم هي بس عايزه تخليهم سند لبعض
مليكه : حتي لو ، انا عندي كرامه ، عن اذنك
محمد : مليكه استني ، انتي عارفه مريم غبيه ومتسرعه بس طيبه وبجد متقصدش، متخديش عليها وقت عصبيه
مليكه : بس انت شفت عملِت ايه !
محمد : شفت وعارف انها غلطانه وهتيجي من نفسها تعتذر
مليكه : انا عايزه امشي ، بعد اذنك
مريم : مليكه استني ، معقول زعلانه عشان اتعصبت عليكي
محمد فسرو . غبيه
مليكه : لاء اذاي مش المفروض اتعصب
مريم : بصي انا اسفه بس دول عيالي ، مش عيزاهم يتربو ذينا ، اديكي شايفه اخويا كان بيتعامل معايا اذاي ،واخوكي بيتعامل معاكي اذاي غير الشتيمه وعدم الصلاة وغرهممم
انا عايزه لمه اموت يكون عندي اطفال صالحين يدعولي عشان ده عمل مش هيتقطع ابدا تخيلي
اسفه يمليكه انتي اختي ومش هتزعلي مني ، وبعدين غدر غدر ! طب كنتي جبلهم قتل بلمره
مليكه بابتسامه : المره الجايه حاضر ، يالا عن اذنكوا عشان اشوف حياتي بقا
*************************
ليل واسيل
ليل : عايزك تكارهي مرات ابوكي فيه ، عايزها تشوفني حد شرير وفاشل ومش غني أو محترم ولا حتي بصلي
اسيل : عايزني اكدب ؟ انت متعرفش أن المسلم يسرق ويزني لكن لا يكذب
انا مش هكدب ، هقول الحقيقه انت انسان عصبي ومتحكم
ليل ببتسامه بيحاول يخفيها : تمام المهم متقوليش اي مميزات قدمها
اسيل : حوش الواد مليان مميزات
ليل ف سرو . محتاج اركبلها لسان من اللي كان بيتباع زمان ده هيكون احسن من السكر اللي بينقط منها دلوقتي: المهم تحققي الهدف
اسيل : متقلقش يحب ، بس هدف ايه اللي عايزني احققوا؟
ليل بتعب : مش شايفه أن الوقت اتاخر ؟
اسيل : انا مش شايفه حاجه الدنيا ضلمه
*************************
الاب ومليكه علي التليفون
مليكه : نعم
اشرف : تعالي بسرعه الوقت اتاخر
مليكه : جايه
وصلت البيت وبداء الحوار مع الحج ابويا
اشرف : عايزك لمه تتكلمي مع عريسك تكوني بنوته شويه بلاش جعفر اللي مصدرا ده
مليكه : تمام حاجه تاني ؟
اشرف : مش عايزه رقموا
مليكه : هوا لازم ؟
اشرف : برحتك
مليكه بعد تفكير : طب هاتوا
خت الرقم وكلمت ليل
مليكه : معلش يصحبي كنت عايزه اديك رقم عريس الغفلة
ليل : قولي الرقم
مليكه : 015…….
ليل : تمام ، انا هتصرف
مليكه : تمام ، خود بالك هوا جي قريب
ليل : تمام متقلقيش
مليكه قفلت مع ليل وعملت الحاجات دي ك العاده
العشاء ✅
سورة الملك ✅
سورة الكافرون ✅
اذكار النوم ✅
ونمت بعد يوم شااق
**************************
ليل و اسيل
ليل : مروان هوا العريس ، اومال ده رقم مين ؟
اسيل : يمكن رقم تاني لمروان لسه جايبوا
ليل : لاء مش بتاعوا ، استني انا هتصل عليه
بعد وقت قصير
ليل : محدش بيرد
*************************
محمد ومريم
محمد : انا مبسوط منك انك صلحتيها
مريم : مش صحبتي كان لازم اعمل كده
محمد : انا مبسوط اني عندي احسن زوجه فلعالم
مريم : وانا كمان مبسوطه انك جوزي
محمد : قوليلي بقا ، ايه موضوع الحلم ؟ مقلتليش قبل كده
مريم : حلمت بيك مرتين
اول مره كنت بلعب قدامك وانت شغال وكنت تسبني وتمشي وانت متعصب
والمره التانيه اني كنت معاك فشقه جميله اوي وكان في راجل غريب ومراته وقتها الحد ده قلك انت لازم تتجوزني عشان انا معنديش حد وانت ابتسمت ورحت تعدل شوية حاجات
بس استغربت لأن في الحقيقه انا عندي ماما وبابا واخويا ربنا يدمهم ويحفظهم
محمد فسرو . للاسف ده مش حلم

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تبدلت حياتي)



Source link

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *