رواية تبدلت حياتي الفصل الرابع 4 بقلم نورا هاني – مدونة كامو


رواية تبدلت حياتي الفصل الرابع 4 بقلم نورا هاني

رواية تبدلت حياتي الجزء الرابع

رواية تبدلت حياتي البارت الرابع

تبدلت حياتي
تبدلت حياتي

رواية تبدلت حياتي الحلقة الرابعة

اسيل و ليل
اسيل : احم احم
ليل : ……
اسيل : يا اخ
ليل :……
اسيل بنفعال : لاء منت مش واخد رجِل كنبه معاك
ليل : عايزه ايه ؟
اسيل :عايزه اعرف واخدني علي فين
ليل فتح تليفونوا : مليكه انتي فين ؟
مليكه : عند مريم ، خير في حاجه ولا ايه؟
ليل :متقلقيش اديني العنوان
مليكه : …….
اسيل : انت واخدني علي فين ؟
ليل : هتعرفي لمه نوصل
بعد وقت من السكوت
ليل : انزلي
اسيل : مش نازله
ليل : اخلصي
اسيل بانفعال : مش هنزل ، انا شغاله معاك ؟ انا بوظت شغل ؟ انا عملت مشاكل ؟
ليل بعصبيه : معرفتنيش ليه أن دي مرات ابوكي ؟ مقولتيش ليه انها بتعملك كانك شغاله ؟
اسيل : انت انت عرفت منين ؟
ليل : مش شغلك ، اتفضلي انزلي
اسيل : طيب ، اكيد هي مفيش غرها
ليل : طب فكري فسرك طب
اسيل : …..
ليل : بكلم نفسي انا ؟
اسيل:مش قلتلي فكري فسرك
ليل : اه تمام
************************
مريم ومحمد
محمد : الو السلام عليكم
مريم :وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
محمد : كنتي عايزه حاجه ؟
مريم : انت فين ؟
محمد : في الشغل
مريم : طيب تعالي دلوقتي
محمد بتسرع:خير في حاجه حصلت ؟
مريم : لاء مفيش بس موضوع يخص اسيل ومفيش راجل فلبيت
محمد : انا مش فاهم حاجه
مليكه : هاتي التليفون ، الو جوز اختي أخبارك ايه يارب تكون بخير المهم جوز اسيل المستقبلي عايز يجي هنا يتكلم معانا ومفيش هنا راجل واحنا بطولنا ، هوا انسان محترم جدا واحنا رجاله ميتخفش علينا بس بردو لازم تكون موجود ، ياريت تبقي موجود
محمد ببتسامه : تمام جاي سلام
مليكه : شفتي اذاي ، روحي بقا شوفي هتعملي ايه لحد ميجوا
بعد وقت رن جرس البيت
وكان ليل واسيل
فتحت الباب وقلت
مليكه : اهلا اهلا اتفضلوا
ليل : السلام عليكم
مليكه : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
وبعد مرتاحوا شويه وشربوا العصير
ليل : دلوقتي انا عايز افهم كل حاجه تخص اسيل ومين معاها ومين ضدها عشان اعرف اتصرف
اسيل بتسرع وانفعال : ايوااا معناها انتي اللي قولتيلوا
ليل :انتي كمان مكنتيش عايزاني اعرف ؟
مريم :ممكن بس تهدوا ، انا بقول تخلي الكلام لمه يجي محمد
ليل : مع احترامي لجوزك بس انا حابب أن مليكه بس تتدخل عشان اسيل هتبقي مراتي
مريم : محمد مش بيدخل فحد انت اللي جيت عشان تتكلم في الموضوع معاه
مليكه واسيل : مريم !
مريم : نعم
مليكه : خلي محمد علي جنب دلوقتي ولو احتجناه هنكلموا
مريم : البيت بتكوا يا جماعه انا نزله قبل مجوزي يجي
استنيت شويه ورجعت قلت : بس علي فكرا جوزي مش هيدخل فيكوا
وسبتهم ومشيت
مليكه : متزعلش منها هي كده بس مش قاصده حاجه وحشه والله
ليل : انا متاسف لو عملت بنكوا مشكله
اسيل : لاء مريم عادي هي بس مبتحبش حد يجيب سيرة علتها الصغننه
ليل : طيب نكمل موضوعنا روحي اعمليلي كباية شاي
اسيل بنظره لمليكه : طيب انا جوا ها يكوكو
ليل : محنا عارفين ، اتفضلي بصي قدامك
اسيل : متزعقليش المفروض مسبكوش كدا اصلاً
ليل : لاء ده شكلها اتجننت خالص بقا
مليكه : روحي يحببتي اعملي الشاي ، ليل يبقي اخويا واصلا هيحط ايدو في ايد عريسي كمان كان يوم
اسيل : بجد ،متقدملك عريس ، ومقلتليش ؟ اسمعوا ايه ؟ شكلو ايه ؟ بيشتغل ايه ؟
ليل بعصبية: عايزه تعرفي ليه ؟
اسيل بتوتر : ها الكتل بيولع عن اذنكوا
ليل : عايز اعرف كل حاجه عن الهبله دي
مليكه : بص يا سيدي ، اسيل مامتها اتوفيت من كام شهر و بباها اتجوز بعدها بكام يوم الست دي ، معاملة الاب اتغيرت مع اسيل مجرد متجوز من الست دي عشان كده اسيل عايشه معايا ، بتقوم الصبح تعمل كل شغل البيت وبعدين تنزل تكمل اليوم معايا وتطلع علي النوم
ليل بغضب : معاكي ! انتوا كام فرض في البيت ؟
مليكه : انا وماما وبابا بس
ليل : الاب عايش معاكوا
مليكه : اكيد ، بس اوضتي ليها مفتاح وآسيل مبتعملش اي حاجه فلبيت ، هي اوقات تبات معايا مش علي طول
ليل : اذاي معرفش كل ده ؟
اسيل : اتفضلوا العصير
ليل ف سرو ، نهار ابوكي اسود بس استني : ابوكي فين دلوقتي ؟
مليكه : قبل متعمل اي حاجه انا عايزه اقول ان عندي فكره
ليل : خير
مليكه : انت تروح تعَرف مرات ابوها أنها عملتلك مشاكل وانت هتديها اختيارين بس
هتتجوزها أو هتحبسها هي واهلها ، هي هتخاف وهتزن علي الاب عشان يحصل الجواز بسرعه
ليل : تمام موافق ، عاملتي ايه فموضوع العريس ؟
مليكه : والله مش عارفه يا ليل بفكر اديلو فرصه ذي ما مريم قالت
ليل : خليني اتكلم معاه الاول
مليكه : هتعمل ايه ؟
ليل : سبيني ارد الجميل ، احنا اخوات ، يالا استأذن انا بقا عشان إبداء موضوعي
مليكه : تمام بلتوفيق
مشيوا اسيل وليل من عندي
وقررت امشي انا كمان بس ملك جت من الاوضه وبدئت تسأل عن مامتها
ملك : ماما راحت فين يا خالتوا ؟
مليكه : حببتي ماما راحت مشوار صغنن وجايه ، فين يحي ؟
ملك : لسه مجاش من الدرس
مليكه : خلاص يحببتي هفضل معاكي لحد ما يحي يجي
ملك : طب انا عايزه انزل اجيب حاجه
مليكه : نستني ماما احسن ؟
ملك : حاضر
**************************
مريم ومحمد
مريم : الوا انت فين ؟
محمد : قدامك
وقف العربيه قدامي ونزل
محمد : انتي نزلتي ليه ؟
مريم : مفيش يحبيبي حبيت اسبهم براحتهم
ركبت العربيه معاه وطلعنا وبداء بنا الحوار
محمد : حبيبي ! في ايه يمريم ، متعصبنيش وتقلقيني
مريم : عشان قلت كده يعني ؟ هوا انا مش علي طول بقولك كده ؟
محمد : مش هتقوليلي كده بعد اللي حصل امبارح وقررتي تروحي ل امك واتفقنا اجيبك العصر فجيتي الظهر ومن شويه اسيل والبيت ودلوقتي تنزلي تقبليني ومفيش دموع أو حزن وفي الاخر مش عايزاني استغرب ؟
مريم بحزن : موضوع منار انا مش نسياه ، وبصراحه مش عارفه أعمل إيه حاسه اني مش طايقه اسمع حتي الاسم ، ليل مش حابب حد يدخل فحياتوا خصوصا انك راجل واسيل هتكون مراتو و لمه قلتلك كده كان فدماغي الهيك عشان متتخنقش انت وجوز اختي مستقبلاً
محمد : امك عملت حاجه عشان تيجي بدري عن المعاد ؟
مريم : لاء وبعدين انت بتتكلم في ايه وانا بتكلم ف ايه ؟
محمد : متاكده ؟
مريم : اه متاكده ، يالا نرجع البيت
محمد : لاء انتي جبتيني بمزاجك مش هنمشي غير بمزاجي
مريم : هنروح فين ؟
محمد : عندي شغل وانتي هتيجي معايا
مريم : والعيال ؟
محمد : صحابك ف البيت
بعد وقت رحت الجامعه معاه وكنت في البنچ وسط الطلاب
وأثناء شرحوا للماده وهوا بيتحرك وبيشرح بثقه سمعت حوار بين بنتين
…. : هوا الدكتور ده رجع تاني ، مش كان ماشي عشان منار ؟
…. : مين قلك منار الأمن قال جالو تليفون
…. : يعني متعرفيش أن منار كل يوم بتيجي وتجيب معاها الاكل والشرب وتفضل مستنياه ؟ ده غير الطلاب اللي مصحياهم وبتكلهم عن دكتور محمد ، اكيد هي اللي رنت
…. : بقولك ايه انا وانتي عارفين أن دي لو اخر واحده عمروو مهيتجوزها
…. : منار ذي القمر وبتحبوا
… : انتي عرفتي كل ده منين ؟
… : متنسيش أن ابويا دكتور هنا ، ومكتبوا مع مكتب دكتور محمد + صحاب منار نفسها صحابي
… : بباكي يعرف المعلومات دي منين ؟
… : المعلومات دي الجامعه كلها تعرفها بعد خناقه دكتور محمد مع دكتور سحر
مريم فنفسها: ومين سحر بقا دي كمان

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تبدلت حياتي)



Source link

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *