رواية ملاك الأدهم الفصل السابع عشر 17 بقلم عادل عبدالله – مدونة كامو


رواية ملاك الأدهم الفصل السابع عشر 17 بقلم عادل عبدالله

رواية ملاك الأدهم البارت السابع عشر

رواية ملاك الأدهم الجزء السابع عشر

ملاك الأدهم
ملاك الأدهم

رواية ملاك الأدهم الحلقة السابعة عشر

تندهش تمارا من فطنة جدها وتضحك هاجر : طول عمرك يا حاج لماح وزكي احنا كنا فعلا بنتفق علي حاجة .
يضحك الجد : خير ياتري بتتفقوا علي ايه ؟ ولا علي مين ؟؟
تضحك هاجر : بنتفق علي حفيدك ادهم عايزبن نجوزه .
الجد : لااا ، الا ادهم !! ادهم ده الفيومي الصغير اوعوا حد يزعله !!!!
هاجر : لا يا حاج ده احنا عايزين نجوزه .
الجد : دلوقتي ؟ وهو لسه في الظروف دي ؟!!! وياتري عايزين تجوزوه مين ؟
هاجر : عايزين نجوزه شيرين .
الجد : شيرين بنت محمود ؟؟
هاجر : ايوه يا حاج .
الجد : مش هينفعوا مع بعض .
هاجر : ليه يا حاج ؟!!
الجد : دول احفادي وانا اللي مربيهم وعارفهم كويس ، ادهم وشيرين مستحيل ينفعوا زوجين .
تمارا : ليه يا جدي ؟ ما انا ونور متجوزين وعايشين كويس اوي الحمد لله مع بعض .
الجد : انتي ونور حاجة وادهم وشيرين حاجة تانية ، هما الاتنين مش هينفعوا مع بعض .
ينتهي النقاش علي اصرار الجد علي عدم رضاؤه بفكرة هاجر وتمارا عن زواج ادهم من شيرين .
حين عودة عامر مساء
عامر : مالك يا هاجر شكلك متضايقة ليه ؟
هاجر : النهاردة ادهم وشيرين اتغدوا بره ورجعوا مع بعض فاتكلمت انا وتمارا وفكرنا اننا نجوزهم لبعض وعرضنا الفكرة علي الحاج علشان يكلم ادهم ويقنعوا .
عامر : وبعدين ؟ اكيد ابويا رفض .
هاجر : ايوه رفض وبحجة انهم مش هينفعوا مع بعض .
عامر : وانتي زعلانه ليه ؟
هاجر : مش بنت اخوك احسن من البنت اللي دخلت علينا ولا كنا نعرف عنها ولا عن اهلها حاجة !! علي الاقل شيرين بنتنا ومتربية قصدنا قدام عنينا ، انا معرفش الحاج بيقول انهم مش هينفعوا مع بعض ليه ؟؟!!
عامر : بالعكس انا شايف انهم هيكونوا سعداء مع بعض .
هاجر : طيب ما اتكلم ابوك واقنعه .
عامر : لأ انا هكلم ادهم ولو ادهم اقتنع ابويا اكيد مش هيرفض .
في المنصورة
الحاج ابراهيم : متزعليش يا بنتي انا مش موافق انك تعيشي لوحدك .
يارا : علشان خاطري يا خالو وافق ، لو عايز تشوفني مرتاحة وافق .
الحاج ابراهيم : لا طبعا مش موافق ، وبعدين انا عايز اعرف هتوافقي علي العريس اللي متقدملك ولا لأ ؟
يارا : قصدك جاسر ؟
الحاج ابراهيم : ايوه جاسر ابن نجلاء .
يارا : يا خالو انا مش بحبه .
الحاج ابراهيم : واحنا اخدنا ايه من الحب ؟!! اذا كان اللي حبك جرحك !! اسمعي كلامي وافقي عليه ، الولد كويس و الحب ييجي بعدين .
هيام : بابا عنده حق يا يارا ، متخليش حياتك تقف عند تجربة ادهم ، وانا شايفة جاسر ده شكله كويس .
يارا : خلاص يا خالو اللي تشوفه .
الحاج ابراهيم : يبقي هتصل بمدام نجلاء وابلغها .
في فيلا عز الدين
نجلاء تغلق هاتفها وتنادي علي جاسر الجالس في الحديقة .
جاسر : ايوه يا ماما فيه ايه ؟
نجلاء : عندي خبر لك بمليار جنيه .
جاسر : فيه ايه اللي حصل ؟
نجلاء : يارا وافقت .
جاسر : بتتكلمي جد ؟؟؟ والله بجد يارا وافقت تتجوزني ؟؟
نجلاء : ايوه وافقت ، انا كده عملت اللي عليا وخلتها توافق مبدئيا وفلوسها هتبقي تحت ايديك ، الباقي عليك انت بقي تخليها تحبك وتسلمك قلبها وفلوسها ، واعتقد دلوقتي مش هتكون حاجة صعبة عليك .
جاسر : مفهوم يا ماما ، وهي هترجع امتي ؟
نجلاء : لسه مش عارفة .
جاسر : انا عايز اشوفها دلوقتي .
نجلاء : جهز نفسك بكره نروح نزورها وتاخد هدية حلوة معاك .
في اليوم التالي
تذهب نجلاء وجاسر وجودي ويحيي الي منزل الحاج ابراهيم .
الحاج ابراهيم : يا اهلا وسهلا ، نورتي يا مدام نجلاء نورتنا يا استاذ جاسر .
نجلاء : النور نورك يا حاج ابراهيم ، اومال عروستنا فين ؟
الحاج ابراهيم : يعني هي العروسة غريبة عليكم ؟! العروسة بنتك والعريس كمان ابنك .
نجلاء : طبعا طبعا يا حاج .
جودي : بعد اذنك يا عمو كنت عايزة ادخل ليارا .
الحاج ابراهيم : اتفضلي يا بنتي اطلعيلها فوق بيتك ومطرحك .
صعدت جودي ليارا التي فوجئت بها واخذتها بين احض.انها .
يارا : وحشتيني اوي يا جوجو .
جودي : انتي اكتر يا قلبي ، انتي صحيح وافقتي علي جاسر ؟؟
يارا ” بحزن ” : ايوه .
جودي : ازاي ؟!! انتي طول عمرك مش بتحبيه !!!
يارا : يمكن احبه بعد الجواز .
جودي : مالك يا يارا ؟؟ انتي متغيرة اوي !!! شكلك زي ما تكوني مكسورة !!
يارا : قلبي اللي مكسور يا جودي .
جودي : ياااه !! للدرجادي ؟؟
يارا : للدرجادي ايه ؟؟
جودي : للدرجة دي كنتي بتحبي ادهم ؟؟
يارا : ارجوكي يا جودي متجبيش سيرته .
جودي : ليه ؟ حصل ايه لكل ده ؟؟
يارا : ارجوكي مش عايزة اتكلم عليه .
جودي : انا اختك حبيبتك ولازم تقوليلي عمل ايه علشان قلبك ينكسر منه بالشكل ده ؟!!
يارا ” بدموع ” : لسه كنت بعترف له اني خبيت عنه ان الذاكرة رجعتلي وانا في المستشفي رفض يسمعني للأخر وقالي كلام جرحني اوي ” ثم نزلت دموعها بغزارة ” .
جودي : وانتي خبيتي عنه ليه ان الذاكرة رجعتلك قبل ما تخرجي من المستشفي ؟
يارا : انا هقولك الحقيقة يا جودي اللي مفيش حد يعرفها وكان نفسي ادهم يسمعني للأخر علشان يعرفها لكن هو اتسرع وظلمني .
جودي : قولي يا يارا .
يارا : انا بعد ايام من الحادثة رجعتلي الذاكرة وعرفت ان ادهم هو اللي صدمني بعربية ووصلني المستشفي وقعد جنبي علشان يطمن عليا وقالهم انه جوزي ، ولما عرفته حبيته من اول يوم وحسيت انه فارس احلامي اللي حلمت به طول عمري و خوفت اقوله ان الذاكرة رجعتلي يبعد عني ويسيبني ويرجع لحياته وارجع انا ومفيش قدامي الا جاسر !! مثلت عليه اني لسه فاقدة الذاكرة علشان بحبه وعلشان مرجعش لجاسر تاني .
جودي : وبعد كل ده وافقتي تترتبطي بجاسر ؟!!!
يارا : الظاهر ان جاسر هو اللي مكتوب لي !!
جودي : لا يا يارا ، انا مش موافقة انك تتجوزي بالشكل ده .
يدق باب الغرفة …
يارا : مين ؟
الحاج ابراهيم : يلا يا بنتي انزلي ، الناس قاعدين تحت من بدري !! ميصحش كده !!
يارا : حاضر يا خالو نازلة حالا .
جودي : هتنزلي وهتقوليلهم انك موافقة بردو ؟؟؟
يارا : ايوه يا جوجو ، خالو اعطاهم كلمة ، زي ما قولتلك الظاهر ان اخوكي جاسر هو حظي ونصيبي .
تنزل يارا وتجلس وسط العائلة وهي تنظر الي جاسر والدموع في عينيها تحاول ان تداريها وهي تتذكر حبها لأدهم !!!
بينما يجلس جاسر في سعادة ويشعر بأن يارا بجمالها واموالها اصبحا ملكا له !!
في قصر الفيومي
يعود ادهم ليلا فيجد والده عامر في انتظاره …
عامر : أتأخرت ليه يا ادهم ؟
ادهم : ابدا يا بابا ، كنت زهقان شوية ويشم هواء ، خير شكلك قاعد مستنيني من بدري !!
عامر : ايوه يا ادهم .
ادهم : فيه ايه ؟
عامر : قولي يا ادهم انت ناوي علي ايه ؟
ادهم : بالنسبة لأيه مش فاهم ؟
عامر : بالنسبة لحياتك يا ادهم .
ادهم : مالها حياتي ، وضح يا بابا حضرتك تقصد ايه ؟
عامر : قصدي انك عديت ال٣٠ سنة ولازم تتجوز .
ادهم : اتجوز !!! ما انا اتجوزت فعلا !!
عامر : اتجوزت والتجربة فشلت يبقي لازم تبدأ من تاني وتتجوز في اسرع وقت .
ادهم : لا يا بابا اسمحلي مش متفق معاك ، انا مش هفكر في الجواز تاني خالص علي الاقل في الوقت الحالي .
عامر : لا يا ادهم ، لازم تفكر وفي اقرب وقت ، ومتخليش تجربة فشلة تأثر علي حياتك .
ادهم : حاضر يا بابا ، بس مش وقته دلوقتي سيبها للظروف لما اقابل بنت الحلال .
عامر : بنت الحلال موجود ولازم تلحقها قبل ما تضيع من ايديك .
ادهم ” يبتسم ” : موجودة ؟!! ده حضرتك مرتب بقي كل حاجة ؟؟
عامر ” يضحك “: من غير كلام كتير يا ادهم ، شيرين بنت عمك .
ادهم : شيرين !!! وليه شيرين بالتحديد ؟ وكمان بسرعة ؟!! فيه ايه يا بابا ؟؟
عامر : شيرين اكتر واحدة مناسبة لك وانتوا الاتنين لايقين علي بعض .
ادهم : لكن انا ….
عامر : انت مش اخدت رأينا في جوازتك اللي فاتت وفشلت يبقي المرة دي تسمع كلامنا .
ادهم : كلامكم !!! ده فيه اتفاق بقي ؟!!
عامر ” يضحك ” : حاجة زي كده ، وبعدين هقولك من الاخر البت بتحبك ومن ناحية الانوثة البت حلوة وهتدلعك عايز ايه تاني يا طماع ؟!! مال وجمال و دلع ، فيه حد يلاقي كده ويرفض ؟!!
ادهم : طيب سيبني افكر .
عامر : مفيش تفكير ، انا هروح اقول لامك انك وافقت و بكره الصبح هكلم شيرين وعمك محمود علشان نتفق علي ميعاد الخطوبة .
يدخل اليهم اخيه نور
نور : خطوبة مين يا تري ؟ مساء الخير الاول .
عامر : مساء النور ، خطوبك اخوك ادهم يا نور .
نور : الف مبروك ، هتخطب مين ؟
عامر : هيخطب شيرين .
ادهم : استني يا بابا انا لسه موافقتش .
نور : متوافقش علي ايه يا ادهم !! شيرين بتحبك وبصراحة انا مأيد الجوازة دي جدا ، علي الاقل هبقي انا وانت عدايل .
ادهم : هو ده كل اللي همك ؟!!
نور : لأ انا بتكلم بجد ، شيرين مناسبة لك اوي .

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ملاك الأدهم)



Source link

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *