رواية تبدلت حياتي الفصل الثالث 3 بقلم نورا هاني – مدونة كامو


رواية تبدلت حياتي الفصل الثالث 3 بقلم نورا هاني

رواية تبدلت حياتي الجزء الثالث

رواية تبدلت حياتي البارت الثالث

تبدلت حياتي
تبدلت حياتي

رواية تبدلت حياتي الحلقة الثالثة

مليكه : لاء دا انت مجنون بجد
مروان : عندِك كام سنه ؟ باين عليكي صغيره ، بصي يحببتي عيب تشتمي حد اكبر منك ، سلام
مليكه : 😳 مين ده !
اسيل : مروان
مليكه : يارب ع الغباء ، لحظه واحده انا اصلا مبكلمكيش
اسيل : انا مش هعتذر طبيعي هجري لو في حاجه.ذي كده
مليكه : كنتي تعرفي تشديني
اسيل : مليكه خلاص متزعليش اسفه
مليكه : طيب
اسيل : بقولك ايه تيجي نروح لمريم ؟
مليكه : ممكن متكونش فاضيه
اسيل : وممكن تكون فاضيه يالا بقا قبل الظهر عشان نصلي سوا
مليكه : طيب ماشي
***********************
عند مريم
الام : انتي هتفضلي نايمه كده كتير ؟
مريم : ها لا لا صحيت اهو
الام : احكيلي المنيل ده عملك حاجه ؟
مريم : ماما متقوليش عليه كده وبعدين انا لازم اجيلك زعلانه يعني ؟
الام : معاكي حق المفروض اخاف عليه منك انتي ، واه انتي مبتجيش غير لو زعلانه
مريم : خلاص انا ماشيه
نزلت من عند امي اتمشيت شويه وقلت ارجع البيت وكنت تقريباً ناسيه كل حاجه
دخلت البيت بعفاويه وشفت اسيل ومليكه قاعدين مع محمد
استغربت شويه وبعدين قلت
مريم : احم احم السلام عليكم
الكل رد السلام
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
محمد : اهلا البيت نور
اسيل : كنتي فين ي ميرو
مريم : كنت نايمه عند امي
مليكه : طب منمتيش هنا ليه ؟
محمد : كُنا برا وحبِت تروح لحماتي فسبتها براحتها
مريم : محمد انت بتلبس ليه ؟
محمد : كنت جاي اجيبك
مريم : مش قلت هتعدي العصر ؟
مليكه : يووو يمريم بطلي اسئله احنا جينا وانتي مكنتيش هنا فكان رايح يجيبك بسس
محمد : طب عن اذنكوا انا ماشي
مريم والبنات
مريم بحماس : وحشتوني يعيال
مليكه : اكتررر يحب أخبارك ايه ؟
ملك وهي بتفرك عنيها: صباح الخير يا ماما
مريم : صباح النور ، هااا البطاطا بتعتي مرحتش المدرسه ليه ؟
مليكه وآسيل :بطاطا ، هههه
ملك : اصل يماما محدش صحاني
مريم : اصل ملك حببتي بتحبني ادلعها ، قوليلي يحببتي يحي ذاكرلك ؟ صليتي ؟
ملك : اه ذكرنا امبارح ، هصلي وهاجي
مريم : ماشي يحببتي روحي صلي
اسيل : جماعه انا جعانه وعايزه أخرج
مريم : هنا مفيش اكل يعني ؟
اسيل : لاء طبعا مش قصدي
مليكه : عايزه تاكل من ايد جوزها
اسيل وهي سرحانه : لاء انا مقلتش اني عايزه اروح لليل المطعم ولا اكل بيتزايه محندقه كده من ايدو
مريم بابتسامه : لاء شكلك فعلاً مش حبه تروحي
اسيل رن تليفونها
الام نعمه : انتي فين ؟
اسيل : عند مريم
نعمه : اسيل طب تعالي حالا
اسيل : في حاجه ولا ايه ؟
نعمه : قفلت السكه فوشها
اسيل : انا ماشيه
مليكه : في ايه ؟
اسيل : دراما جديده ، عن اذنكوا
مليكه : مريم نروح معاها ؟
مريم : لاء مش عايزه
مليكه : هرن علي ليل ويروح عندها دلوقتي
مريم : انتي بتقولي ايه ؟
مليكه : الو جوز اختي مستقبلاً ، أخبارك ايه ؟
ليل بابتسامه : الحمد لله يا اخت مراتي حالياً
مليكه : بقولك يسطا متروح تشوف اسيل انهارده
ليل : هو في حاجه ولا ايه ؟
مليكه : امها لسه مكلماها بعصبيه واحنا خايفين عليها
ليل : ليه امها بتاكل العيال الصغيرين ولا ايه !
مليكه : دي مرات ابوها ، روح بقا وخلصني
ليل : طب ، ماشي
عند اسيل
نعمه : انتي واحده زباله ورمه معفته ومدوده وعمرك مهتتغيري
اسيل : انا عملت ايه ؟
نعمه : البيت مترتبش ليه قبل متغوري ؟
اسيل : والله روقت عيالك بهدلوها اكيد
نعمه ضربت البنت بلبونيه علي كتفها
وقالت : ده ترويق ؟ انتي هتكدبي
ومسكت شعرها وفضلت تضرب فيها وبعدين الباب خبط واسيل جريت علي الاوضه
ليل : لو سمحتي اسيل هنا
الام : انت مين ؟
ليل : المدير بتاعها ف الشغل قوللها تيجي حالا ، في حاجات كتير حصلت غلط ولازم إصلحها ف وجودها
نعمه : انتي يا اللي اسمك اسيل تعالي شوفي المصيبه اللي عملتيها
مسحت دموعي وطلعت برا وأنا مش فاهمه حاجه
اسيل : نعم
ليل : انتي اذاي تسيبي الشغل وتمشي كده من غير إذن ؟ فكره نفسك شغاله فبيتكوا
اسيل : نعم !
نعمه : غبيه وفشله ومحتاجه تتعلم من اول وجديد
اسيل: بس انا مع…
ليل بعصبيه: انتي بتشتميها ليه هوا شغلك ولا شغلي ؟
نعمه : انت بتقول ايه يجدع انت؟
ليل : انزلي يالا عشان تظبطي الشغل اللي بهدلتي
اسيل بصت لامها
ليل : بقولك انزلي
خدني ومشينا
*************************
مليكه ومريم
مليكه : قوليلي انتوا زعلانين مع بعض ؟
مريم : ها لاطبعا انا ازعل من جوزي محمد ، طب ده طيبت الدنيا كلها في
مليكه : في واحد متقدملي
مريم : بجد بجد
مليكه : اه يحبيبي بجد بس في مشكله صغيره
مربم : خير
مليكه : انا مش عايزاه
مريم : ليه ؟
مليكه : ده مش سؤال صح
مريم : طب انتي شفتي ؟
مليكه : لاء بابا اللي قال و
الفكره بقا أن بابا هوا اللي جابوا وانا مش عايزه الجواز بلطريقه دي
مريم : اقولك رئي انا شايفه انك تقعدي معاه وتشوفي يمكن يكون حد كويس
مليكه : لاء مش هاخود واحد بلطريقه دي
مريم : يحببتي دي مش طريقه ، طب ما محمد جالي بطريقه دي وانا وافقت
مليكه : بس محمد طلع شخص كويس
مريم : وده اللي قصدي عليه ، انتي مش هتعرفي كويس أو لاء غير لمه تتكلمي معاه يمكن يطمنك، ومتنسيش الاستخاره يا كوكو دي اساسي
مليكه : حاضر يحببتي
**************************

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تبدلت حياتي)



Source link

اترك ردّاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *